reklama

Južná Kórea, krajina disciplinovaných jednotkárov

O pobyte v budhistickom kláštore aj v tradičnom vidieckom dome, kultúrnych rozdieloch aj o pohostinnosti v disciplinovanej ázijskej krajine.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Prvý závan kórejskej dokonalosti a úzkostlivého dodržiavania pravidiel som zacítil už po prílete na letisku v Soule. Dvesto ľudí čakalo za modrou čiarou dva metre od jedného z batožinových pásov, neprekročil ju ani jeden. Takto to vyzeralo pri ázijskom lete, situácia pri mojom páse s kuframi z Moskvy vytvárala ostrý kontrast: chaos a pretláčanie, pričom dve staršie Rusky sa aj trochu pohašterili.

Dokonalosť pokračovala drobnými detailmi aj po opustení letiska - napríklad v metre na mňa turniket rozprával po anglicky. Pravdepodobne si pamätal, aký jazyk som si zvolil v automate pri kúpe lístka. Alebo - kódom na digitálnom zámku izby v laboratórne čistom penzióne bolo moje mobilné telefónne číslo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V uliciach Soulu nevidno žiadnych bezdomovcov, ázijská prirodzená sociálna sieť funguje spoľahlivejšie ako na Západe. Videl som jediného, každý večer sa uložil k spánku v rohu stanice metra blízko môjho penziónu. Ešte aj ten bezdomovec však mal kartóny okolo seba pekne systematicky naukladané podľa veľkosti a topánky spôsobne vyrovnané vedľa lôžka.

Ulica s tradičnými domami - hanokmi v Bukchun-ro v Soule. Kórejskí turisti sa radi prezlečú na prehliadku kráľovských štvrtí do historických kostýmov.
Ulica s tradičnými domami - hanokmi v Bukchun-ro v Soule. Kórejskí turisti sa radi prezlečú na prehliadku kráľovských štvrtí do historických kostýmov. 
...ale prečo je jednou z týchto krásavíc chlap pre mňa zostane ďalšou ázijskou záhadou.
...ale prečo je jednou z týchto krásavíc chlap pre mňa zostane ďalšou ázijskou záhadou. 
Tento projekt slávnej architektky Zahy Hadid má aj lono.
Tento projekt slávnej architektky Zahy Hadid má aj lono. 

Komunikácia v angličtine v Kórei je veľký problém. Ľudia sa pri oslovení buď tvária, že nevidia, alebo sa snažia, no absolútne nerozumejú, alebo vy nerozumiete ich verzii tohto jazyka, alebo - najčastejšie - využívajú prekladaciu aplikáciu na mobile. Pri prestupe na autobusovej stanici v Andongu som požiadal o pomoc jedného tínedžera. Vyzeral, že s cudzincom hovorí prvýkrát v živote, bol viditeľne v strese, ale o to viac sa snažil. Holými vetami a posunkami mi pomohol prečítať cestovný poriadok v kórejských znakoch aj zistiť, z ktorého nástupištia mi pôjde autobus. Mal som ešte čas, tak som sa zašil v kaviarni uprostred terminálu. O vyše štvrť hodinu ten chalan celý zadýchaný dobehol, evidentne ma hľadal po celej stanici, asi kvôli tomu aj zmeškal svoj spoj. Postavil sa predo mňa do pozoru a z mobilu mi bezchybnými kvetnatými anglickými frázami prečítal všetky informácie, ktoré mi už kostrbato povedal aj pred tým. Svoj prejav zakončil vetou: "Don't hesitate to ask me if you have any further questions."

SkryťVypnúť reklamu
reklama
To nie je počítačová hra. To sú možnosti, ktoré bankomat ponúkne po vložení karty.
To nie je počítačová hra. To sú možnosti, ktoré bankomat ponúkne po vložení karty. 
Iba ázijská armáda môže mať takéto logo.
Iba ázijská armáda môže mať takéto logo. 
Jednou z dlhého radu vecí, ktoré u Aziatov nechápem, je aj táto skulptúra pred vchodom do Národopisného múzea, neďaleko kráľovského paláca.
Jednou z dlhého radu vecí, ktoré u Aziatov nechápem, je aj táto skulptúra pred vchodom do Národopisného múzea, neďaleko kráľovského paláca. 

Hoci dedina Hahoe vyzerá ako skanzen, žijú v nej normálne ľudia. Leží v ohybe rieky medzi lesmi, večer som tam počul húkať výra. Prišiel som tam po štyroch dňoch strávených v dvadsaťmiliónovom Soule, takže to bola veľká zmena. Pri hľadaní nocľahu sa ma ujal jeden chlapík a ponúkol mi, že ma odvezie. Komunikoval tak, že zastavil auto, naťukal kórejské znaky do mobilu a ukázal preklad. Odpoveď bolo treba povedať do mobilu, ktorý ukázal na displeji preklad v kórejských znakoch. No a keďže to bol veľmi zhovorčivý pán, výsledkom bolo, že ten kilometer sme šli autom výrazne dlhšie, ako keby sme išli pešo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ubytovanie mi našiel v jednom z tradičných domov nazývaných hanoky. Miestnosť nemala ani 3x3 metre, vstupné dvierka boli tak poldruha metrové, okná papierové a spal som iba na tenkej deke priamo na podlahe. Tradičné kórejské ubytovanie.

Dedinka Hahoe.
Dedinka Hahoe. 
Pani Suni, moja domáca v tradičnom dome - hanoku. Dvierka v pozadí vedú do izieb pre hostí.
Pani Suni, moja domáca v tradičnom dome - hanoku. Dvierka v pozadí vedú do izieb pre hostí. 

Večer som si chcel na dvore posedieť, tak som si od domácej pani vypýtal stoličku. "My nemáme stoličky, my sedíme takto," sadla si ku mne na terasu do tureckého sedu a zostala tak pri mne v družnej debate ďalšie dve hodiny. Pani Suni má 68 rokov, ale po anglicky sa začala učiť iba pred rokom. Najprv chodila do mesta na hodiny, potom šla na pár mesiacov na kurz na Filipíny. Hrdo mi oznámila: "Som v dedine skoro najmladšia, ale po anglicky viem určite najlepšie!" Prišli sem s manželom bývať na dôchodok, on pochádza odtiaľto, jeho rodina má v tejto pôvabnej dedine 600-ročnú históriu. Opýtal som sa jej, či pozná nejakého utečenca zo Severnej Kórey . Žiadneho, ale povedala, že odtiaľ pochádza jej otec. Ušiel cez Kórejskú vojnu a nechal na Severe vtedy celú rodinu. Viac o nich odvtedy nepočul. "Vždy, keď sa napil alkoholu, plakal." Bola tma, ale cítil som, že pani Suni má v očiach slzy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšou zástavkou bol pobyt v jednom z najkrajších budhistických kláštorov Haein-sa vysoko v horách. V kláštore prechovávajú 80 000 tisícročných tabuliek s posvätnými textami. Po príchode do kláštora som dostal uniformu, celu č.5, kde už boli dvaja spolubývajúci (ustlali sme si zas po kórejsky na zemi) a príkaz hlásiť sa na bráne presne o piatej. Tam nám vysvetlili kláštornú etiketu – pravidlá, ako sa treba mníchom pri stretnutí ukloniť, či to, že po jedle sa nesmie nechať nezjedené ani jedno zrnko ryže. Tiež nás naučili rituály pri modlitbách. Tá ranná sa začínala po štvrtej bubnovým ceremoniálom na nádvorí, údery bubna a zvonenie veľkého zvona sa odrážali od okolitých hôr, potom sme sa presunuli do hlavnej modlitebne na obrad so spevom mníchov. Ako sa hovorí – nadpozemská atmosféra.

Bohoslužby v budhistickom kláštore ráno o štvrtej.
Bohoslužby v budhistickom kláštore ráno o štvrtej. 
Strechy kláštora Haein-sa vysoko v horách.
Strechy kláštora Haein-sa vysoko v horách. 

V Pusane, štvormiliónovom meste na pobreží medzi horami, som si urobil túru na kopci nad mestom. Spriatelil som sa tam so skupinou Číňanov vďaka spoločnému problému - blúdili sme tam kvôli značkám, ktoré boli výlučne v kórejčine. Takže teraz sa mám na koho obrátiť, keď budem v Taipei. Pri rozlúčke si ma odfotografovali. "To aby sme si ťa zapamätali, lebo vy Európania vyzeráte všetci rovnako."

Najslávnejšia pláž Kórey Haeundae v štvormiliónovom Pusane.
Najslávnejšia pláž Kórey Haeundae v štvormiliónovom Pusane. 
Panoráma Pusanu.
Panoráma Pusanu. 

Program na druhý týždeň v Kórei som nemal vopred premyslený. Mnohí, s ktorými som sa rozprával, chválili ostrov Čedžu, tak som si kúpil letenky. Boli lowcostové, takže som nakoniec ešte asi aj ušetril oproti tomu, čo by stála cesta autobusmi a vlakmi z Pusanu do Soulu.

Sopečné útesy ostrova Čedžu v gejzíroch príboja.
Sopečné útesy ostrova Čedžu v gejzíroch príboja. 
Jeden z kláštorov na ostrove Čedžu.
Jeden z kláštorov na ostrove Čedžu. 

V Kórei je nulová kriminalita. Ešte aj bedeker to charakterizuje tým, že najväčšie nebezpečenstvo hroziace v tejto krajine je to, že stratíte peňaženku, niekto ju nájde, ale nevráti. No ostrov Čedžu to ešte dostáva na vyšší level – tam sa dvere vôbec nezamykajú, dokonca niekedy sú pred domami brány do dvora vo forme troch brvien, ktoré odovzdávajú návštevníkovi správu o prítomnosti majiteľov. Ak sú všetky brvná zvesené, majiteľ je doma. Ak je zavesené iba to najspodnejšie, majiteľ je nablízku, vojdite a počkajte ho. Všetky tri brvná na svojom mieste znamenajú, že nikto nie je doma.

Chcel som si na ostrove požičať motorku, tak som našiel požičovňu v centre mesta. Kovová mreža bola otvorená, vošiel som dnu, boli tam bicykle, motorky, opravárska dielňa, prešiel som dozadu na dvor, no nikde nikto. Chvíľu som teda čakal a potom som šiel do susedného hostela, kde recepčná vygooglila telefónne číslo majiteľa a zavolala mu. Až vtedy som sa dozvedel, že obchod je dnes zatvorený, pretože je štátny sviatok. Tak som sa tam pre istotu vrátil a znovu som zavrel bránu, ktorú som zabudol dokorán otvorenú.

Viac fotiek z cesty nájdete tu.

Peter Chovanec

Peter Chovanec

Bloger 
  • Počet článkov:  38
  •  | 
  • Páči sa:  121x

Písaním článkov si zopakujem zážitky z ciest po svete a ešte sa o ne aj podelím. Zoznam autorových rubrík:  BalkánRuskoBieloruskoKaukazIslandStredný VýchodStredná ÁziaSrí LankaIndiaBarmaTchajwanJaponskoKóreaVietnamKubaKolumbiaEtiópiaJužná AfrikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu